
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Arbetsgivaren ska på ett systematiskt sätt planera, genomföra och följa upp sin verksamhet för att åstadkomma en god arbetsmiljö. Det systematiska arbetsmiljöarbetet ska vara inordnat i den löpande verksamheten och innefatta allt som är av betydelse för arbetsmiljön.
Fakta
- På arbetsplatsen ska det finnas en arbetsmiljöpolicy, om ni har fler än 10 anställda ska den vara skriftlig och innehålla en ansvarsfördelning. Som chef ska du känna till er policy och också säkerställa att dina anställda gör det.
- Det är vanligt att arbetsuppgifterna kopplade till det systematiska arbetsmiljöarbetet fördelas, både till chefer, arbetsledare och arbetstagare. För att kunna ta ansvar i arbetsmiljöarbetet krävs kunskap.
- Alla ska medverka i arbetsmiljöarbetet. Det handlar dels om att genomföra beslutade åtgärder för en bättre arbetsmiljö men även att följa föreskrifter och iaktta försiktighet.
- Det systematiska arbetsmiljöarbetet är inte punktinsatser utan ska ske löpande. Nödvändiga åtgärder för att förbättra arbetsmiljön ska genomföras omedelbart eller så snart som möjligt. Det som inte åtgärdas direkt ska föras in i en handlingsplan.
- Ett skyddsombud ska arbeta för en god arbetsmiljö på arbetsplatsen har i uppgift att företräda de anställda, alltså dina anställda, och eventuellt inhyrd personal.